kategori

tisdag 16 augusti 2011

Tid

Visst är tid märkligt. 
Medan den håller på kan den gå ganska långsamt, men när den väl har gått, så känns det som det gått väldigt fort!
Exepelvis så var det ju i går tonåringen föddes, så känns det för mig i varje fall.
Ibland flyger tiden fram, ibland går den i snigelfart...

I dagens samhälle råder en ständig stress där ingens tid tycks räcka till?!
Citerar Bodil Jönsson http://www.bodiljonsson.se/ "Det handlar om tankemönster som föddes i och med industrialismen, allt skulle rationaliseras och bli effektivt.
Det funkar bra när det gäller teknik, men med människan är det svårare"

Idag är det mängder med information som måste bearbetas. Mer saker som måste hinnas med och människor bränner ut sig i parti och minut. Samhället agerar som om dennna nya "folksjukdom" är helt naturlig och behandlas med antideppressiv medicin(tack och lov kallas det inte längre "lyckopiller").
Att en deppression numera även kan behandlas med stor framgång, med enkelt trädgårdarbete, säger ganska mycket om stress och stresslindring. Man behöver tid även till rekreation, inte enbart till alla "måsten". Tid att lyssna på sitt inre.

Läste någonstans att vi lever i "informationsåldern". Men jag tror att det råder ebb och flod i allt. Pendeln slår tillbaka.
Att människor blir mer och mer intresserade av andlighet, tror jag inte är en slump. Vi vänder oss inåt och söker efter svar.
Att vi nu kanske går in i "intuitionsåldern" låter för mig som nyckeln till att komma ifrån det ständiga jagandet efter lite mer tid, så vi kanske kan hinna lite mer...
Lyssnar vi på vår intuition, tror jag att vi instinktivt vet att detta inte lösningen.
Vi måste hitta andra värden och prioriteringar.

Försöker leva som jag lär, men eftersom jag helt självpåtaget bedömer mig själv utefter prestation, så kanske jag fortsätter att jaga guldstjärnor att sätta i marginalen. Gärna på ett rationellt sätt, så jag får tid att klämma in så mycket som möjligt, på så kort tid som möjligt...
Förhoppningsvis lär jag mig, att ge mig själv dessa guldstjärnor helt enkelt för att jag är jag och jag gör så gott jag kan...
 

Tjing, se you, om vi har tid!;)

/Cissi-Kajsa

2 kommentarer:

  1. Visserligen har jag inte riktigt tid att skriva detta, ha ha... men vill ge dig en guldstjärna bara för att du är du helt enkelt.
    /lina

    SvaraRadera
  2. Tackar för den och för att du tog dig tid att läsa!;)...

    SvaraRadera